ABOUT ME ENTRY CERPEN DOODLE

Saturday 31 December 2016

Refleksi Untuk Hari ini


Berhadapan dengan manusia sehari-harian lebih susah berbanding berhadapan dengan benda hidup yang lain. Bila bekerja, bersemuka dengan manusia, itu bermaksud kau kena bersemuka jugak dengan perasaan dan emosi. Tak kata haiwan takdak emosi, ada. But still dealing with animals lebih senang dari deal dengan manusia.

Aku baru habis intern. Walaupun sekadar dua bulan, tapi aku haaaapppppyyy gila jumpa tikus. Rindu gila gila gila gila nak main ngan tikus lagi, huhu. Tikus tu bersih okay, tikus makmal. Walaupun dia selalu berak merata-rata, selalu panjat tangan, selalu tarik-tarik baju tapi aku tetap sayang. Aku rasa aku kena bela la sekoq tapi mahal dowh nak beli. Kalau tangkap sendiri boleh la, tapi sanggup ke?

Lepas habis intern, aku sambung belajar balik plus sem ni ambil part time. This is when the dealing with people starts. Kau kena belajar buat air, balut makanan, belajar jaga kaunter, belajar cara cakap dengan customer, belajar benda apa yang perlu ditanya, belajar kawal emosi, belajar buat kerja cepat dan belajar komunikasi dengan rakan sekerja.

This is where the problems come, when you know you're an introvert and you don't like to deal with people but you still have to. Today is a messed up. I'm doing bad. Very bad. Aku bukan saja dah kecewakan customer tapi aku kecewakan kawan sekerja aku, bos aku dan paling sedih aku kecewakan diri sendiri. Aku tau salah aku, silap aku. Tapi kau tak boleh suruh aku berenti jadi diri sendiri :'(

Aku minta maaf menyusahkan ramai orang.

0 comments:

Post a Comment